Tito en Marieke naar Herning
Transport van een TeamNL toppaard
Topsportpaarden maken in de vrachtwagen regelmatig de nodige kilometers naar internationale wedstrijden. Maar wat komt er allemaal bij kijken om alles zo comfortabel en veilig mogelijk te houden? Voor een antwoord volgden we van A tot Z de reis van Torveslettens Titanium RS2, zijn amazone Marieke van der Putten en groom Sanne Vondel naar het Wereldkampioenschap in het Deense Herning.
Tekst Bettine van Harselaar Beeld Arnd Bronkhorst, Marieke van der Putten en Sanne Vondel
De grote vrachtwagen van RS2 Dressage voorafgaand aan het vertrek.
Voor Torveslettens Titanium -roepnaam Tito- is het maken van lange reizen in de vrachtwagen nog relatief nieuw. Zijn verste reis tot nu toe was die naar het concours in Le Mans, Frankrijk eerder dit jaar. “Tito reist altijd redelijk makkelijk, maar helemaal stil staat hij nooit op de wagen. Hij ging naar Herning mega enthousiast mee. Hij vloog bijna de wagen op!”, lacht Marieke.
Het team van RS2 Dressage uit Groesbeek heeft voor het vervoer van hun paarden twee tweepaardswagens, een kleine vrachtwagen en een grote vrachtwagen tot hun beschikking, allemaal afkomstig van Anemone Horse Trucks uit Scherpenzeel. Marieke: “Voor een groot concours als Herning, waarbij we ook wat langer van huis zijn, kiezen we eigenlijk altijd de grote wagen. Hierin kan de groom ook slapen als dat nodig is. Zo is ze altijd dicht bij de paarden. Zelf slaap ik er ook wel eens. Het is heel comfortabel, net een klein huisje!”
√|De reisvoorbereiding: papierwerk
TEMPERATUREN EN PAPIEREN Een geslaagde reis begint natuurlijk met de juiste voorbereidingen. Enkele weken van tevoren worden alle papieren en de accreditaties voor het concours in orde gemaakt. “Ook zijn er enkele eisen wat betreft de gezondheid van het paard”, vertelt groom Sanne. “Officieel moet je drie dagen voor vertrek je paard temperaturen en dit twee keer per dag in de FEI app noteren. Ik begin hier al vijf à zes dagen van tevoren mee, voor als we bijvoorbeeld door omstandigheden eerder moeten vertrekken. Dan zit je altijd veilig. Ook moet het ‘Horse Health Self-Certificaat’ ingevuld en digitaal ondertekend worden. Hierin verklaar je dat je paard gezond is en bijvoorbeeld geen tekenen van Rhino heeft.”
DE NVWA OP BEZOEK Daarnaast is het verplicht dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) langskomt op de dag van vertrek. Sanne: “Dit moet je zelf digitaal aanvragen, waarbij je aangeeft waar je naartoe reist, met welk paard en welk vervoer. Op de dag van vertrek checken zij het paspoort en de chip van het paard. Ruim voor vertrek heeft onze teamveterinair Edwin Enzerink deze dingen allemaal al driedubbel gecheckt bij ieder paard. Dat is wel fijn.”
‘De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit komt verplicht langs op de dag van vertrek’
Alle papieren, inclusief internationaal paspoort, zijn gecheckt.
√|De reisvoorbereiding: de spullen
EIGEN VOER EN ZAAGSEL Ruim een week van tevoren begint Sanne met het checken en klaarleggen van de spullen die mee moeten. Denk daarbij aan het krachtvoer, hooi en zaagsel. “We willen de omstandigheden zo ‘normaal’ mogelijk houden op concours, dus we gebruiken graag wat Tito thuis ook gewend is. In Herning was alles voor TeamNL super geregeld, maar dat is niet op iedere wedstrijd zo en we willen graag overal op voorbereid zijn.”
DE CONCOURSKAST Een checklist gebruikt Sanne niet. “Die heb ik wel in mijn hoofd”, lacht ze. “Op stal staat standaard de grote concourskast gereed. Dan heb ik grotendeels alle spullen voor de wedstrijd al klaar, zoals handdoeken, borstels, kettingen en longeerlijn. De vrachtwagen heeft een kleine wedstrijdkast onderin, die is handig voor kortere trips. Naar Herning hadden we de grote concourskast mee. De vrachtwagen heeft achterin een lier, waarmee de kast de wagen in getakeld wordt.” Ook gaat een kleine eerste hulp-kit mee. “Maar alles dopingvrij uiteraard. Denk aan Betadine, Calendula, Sudocrem, groene klei en vetwrap. Voor zo’n grote wedstrijd nemen we ook altijd een extra set van zijn eigen hoefijzers mee.”
De vrachtwagen is voorzien van een waterreservoir. Sanne neemt altijd flexibele rubberen emmers mee waar de paarden uit kunnen drinken. Ook wortels, appels, slobber, brokken en muesli gaan standaard mee voor onderweg, net als een aantal goed gevulde hooinetten.
‘Wortels, appels, slobber, brokken, muesli en een aantal goed gevulde hooinetten gaan standaard mee voor onderweg’
Het reisrantsoen voor Tito.
Op stal staat standaard de grote concourskast gereed.
De dagelijkse temperatuur van Titanium wordt geregistreerd in de FEI app.
√|De reisvoorbereiding: het paard
Het is belangrijk dat de paarden zo fit mogelijk aankomen na een lange reis. In de training in aanloop naar de reis toe wordt daar rekening mee gehouden. Marieke vertelt dat een WK daarin anders is dan een ‘gewone’ wedstrijd. Ze zegt: “Op een WK ben je al langer van tevoren aanwezig dan op een kleinere internationale wedstrijd. Zo ook in Herning, waardoor Tito genoeg tijd had om bij te komen. Op de dag van vertrek heb ik hem in de ochtend nog licht gereden. Dat paste precies goed in het trainingsschema.”
TIJDENS DE REIS Dinsdagavond 2 augustus vertrokken Marieke, Sanne en Torveslettens Titanium RS2 richting Herning, waar ze woensdagochtend om 9 uur aankwamen. De keuze om ’s nachts te reizen is vooral gemaakt om warmte en files te vermijden.
ETEN EN DRINKEN ONDERWEG Onderweg richting Herning werden er drie stops gemaakt om Tito uitgebreid water of slobber te geven. “Hij dronk en at goed, dat was vooral op de terugweg heel fijn, omdat het toen heel warm was. We kijken sowieso tijdens het rijden ongeveer ieder uur of hij wil drinken”, vertelt Marieke. Van het begin tot het einde heeft Tito hooi tot zijn beschikking. “Hij heeft zeker twee à drie hooinetten leeggegeten. Zodra het leeg raakt vullen we het gelijk bij. Dat kan in de vrachtwagen gewoon tijdens het rijden: het is zo ruim dat je makkelijk voor je paard langs kunt.
TITO’S AANKLEDING Tijdens de reis naar Herning was het zowel op de heen- als terugweg niet koud. Marieke: “Tito is wel erg gevoelig op vliegjes, dus we doen hem een vliegendeken op. Beenbescherming hebben we voor de veiligheid altijd om, want helemaal stilstaan doet hij niet. We gebruiken dan altijd transportbeschermers, die zijn wat luchtiger dan bijvoorbeeld lappen met bandages.”
‘Het is zo ruim in de vrachtwagen dat je makkelijk voor je paard langs kunt om hooi te geven’
VENTILATIE EN VEILIGHEID Het comfort in de vrachtwagen is er duidelijk niet alleen voor de ruiter en groom. Zo beschikt de wagen over een ventilatiesysteem om de paarden onderweg koel te houden. “Omdat we op de heenweg ’s nachts reden was dat niet echt nodig, maar op de terugweg wel”, vertelt Marieke. Sanne vertelt nog over de technische snufjes in de vrachtwagen die de reis voor het paard comfortabeler maken. “Aan de kant waar de paarden met hun hoofd staan, zit om de zoveel centimeter een remlicht, dan zien de paarden dat er geremd wordt. Op die manier kunnen ze zich al voorbereiden. Het klinkt misschien gek, maar het werkt echt; als de lampjes aangaan, zie je aan de paarden dat ze het weten. Ook zitten er over de hele lengte dakramen en ramen aan de zijkanten die voor ventilatie kunnen zorgen. Voor nachtelijke ritten is er blauw licht, in plaats van gewoon normaal licht.”
NA DE REIS Wat merk je eigenlijk aan een paard na een lange reis? Marieke en Sanne moeten beiden lachen: “Na een paar rondjes buiten liep hij alweer fris en fruitig rond”, vertelt Marieke. “We houden er natuurlijk wel rekening mee”, voegt Sanne toe. “Nadat hij uit de wagen komt, stappen we hem eerst aan de hand, even benen strekken na het lange stilstaan. Het is denk ik een beetje hetzelfde gevoel als wanneer je zelf lang stilzit tijdens een autoreis.”
Bij aankomst op een groot concours is er altijd een check door een dierenarts. Tito kwam er fluitend doorheen. Voor de terugreis vanuit Herning naar Groesbeek werd hetzelfde protocol gevolgd. Het enige verschil was dat er overdag werd gereden in plaats van ’s nachts. “Daardoor hadden we best veel file. Nadat we thuis waren, heeft hij eerst een paar dagen lekker vrij gehad”, vertelt Marieke. “Lekker in de paddock, grazen, aan de hand stappen en onder het zadel hebben we ontspannen over de renbaan gereden. Gewoon even acclimatiseren. Niet zozeer van deze ene reis, maar ook van het hele seizoen, want in de aanloop naar het WK hadden we natuurlijk al drukke weken gehad met het NK en Aken.” <
Reistips van Marieke & Sanne
- Leer je paard thuis al drinken en eten uit emmers. Je wilt onderweg niet voor verrassingen staan met een paard dat niet wil drinken.
- Drinkt je paard toch slecht? Zorg dat je slobber meeneemt, die je met flink wat water aanlengt. Zo krijgt je paard voldoende vocht binnen.
- Zorg altijd voor schoon zaagsel in de wagen, zodat je paard normaal zijn behoefte kan doen.
- Neem ruim voldoende hooi mee, zodat je paard altijd iets te knabbelen heeft.
Marieke van der Putten in actie met met haar topper Torveslettens Titanium RS2 op het WK.
Marieke van der Putten & Torveslettens Titanium RS2
Marieke van der Putten is amazone bij RS2 Dressage in het Gelderse Groesbeek. Hier heeft ze vele talentvolle paarden onder het zadel, waaronder Torveslettens Titanium RS2 (v. Totilas), Jameson RS2 (v. Zack) en Kuvasz RS2 (v. Glamourdale). Met Titanium plaatste ze zich na een succesvol seizoen – met overwinningen in Lier, Opglabbeek en Kronenberg – voor het WK in Herning. Daar grepen ze met een score van ruim 71% in de Grand Prix nét naast een plek in de Grand Prix Spécial.
‘Tito ging mega enthousiast mee. Hij vloog bijna de wagen op!’
VIDEO Voor Paard&Sport maakten Marieke en Sanne de volgende beelden die een impressie geven van de reis van Torveslettens Titanium RS2 naar het WK in Herning.
KNHS-partner Anemone in Herning
De vrachtwagen waarmee Torveslettens Titanium RS2 werd vervoerd naar het WK was zeker niet de enige in zijn soort die de oversteek naar Herning maakte. Zo was KNHS-partner Anemone Horse Trucks onder meer zelf met een stand aanwezig in Denemarken. Het Nederlandse bedrijf levert nieuwe en gebruikte vrachtwagens uit voorraad of op maat, en beschikt over een collectie die varieert van 2-paardswagens tot de grote paardenvrachtwagens met luxe living. Stefan van Kooten van Anemone was ook aanwezig in Herning. Met zijn bedrijf heeft hij het vizier staan op het voortdurend optimaliseren van het vervoer van het paard, met hun vrachtwagens als basis. Hij zegt: “Onze klanten gaan met hun meest kostbare bezit op pad, dat moet zo veilig mogelijk verlopen.”