3 leden vertellen

Paarden zijn goed voor je

Paarden oordelen niet en geven kinderen vertrouwen. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat omgaan met paarden goed is voor de sociale vaardigheden van kinderen en hun stressniveau verlaagt. Deze drie moeders ervaarden de positieve invloed van de paardensport en zagen hun kind een betere versie van zichzelf worden.

Tekst Linde Peters-Oortveld Beeld Diana Bloemendal

Kaya van den Heuvel (9)

Jaela Loos (11)

Aaliyah Hassan (8)


‘Door het paardrijden gaat het met Kaya veel beter op sociaal gebied’
‘Mijn kleine meid begint eindelijk zelfverzekerd te worden’

Op stal staat haar mond nooit stil’

Marijke van den Heuvel: 'Mijn dochter Kaya heeft een taalontwikkelingsstoornis. Hierdoor heeft ze veel moeite met taal en praat ze anders dan andere kinderen. Ze kan woorden niet vinden en als ze praat, klinkt ze vaak als een veel jonger kind. Kaya durft niet zo snel met andere kinderen om te gaan, omdat die haar niet goed begrijpen of omdat ze haar als anders zien. Praten tegen leeftijdsgenoten doet ze liever niet of zo min mogelijk. Sinds twee jaar rijdt Kaya op Manege de Eenhoorn in Blokker. Op stal staat haar mond nooit stil. Daar vertelt ze Logi, Whiskey en Jumbo hele verhalen. Al klopt er niets van de zinsstructuur, dat maakt de pony’s toch niets uit. Als een ander kind haar hoort kletsen in de stal, stopt die ook om een praatje te maken. Kaya weet er al veel vanaf, doordat jarenlang met haar grote broer mee ging naar zijn paardrijles. Nu vindt ze erg leuk om andere kinderen te helpen met hun pony’s. Het rijden vond ze in het begin heel spannend. Het was voor haar heel moeilijk om de instructie te begrijpen. De letters in de bak kan ze wel lezen, maar het was bijvoorbeeld lastig om te snappen wat van hand veranderen is, of een volte rijden. Leg dat maar eens uit aan een kind die geen tekst begrijpt. Gelukkig vonden de instructrices Lisa en Floss het niet erg om alles driehonderd keer te herhalen. Omdat Kaya het zo leuk vond, ging ze aan de oefeningen al snel andere dingen verbinden. Zo gebruikt ze handbewegingen. Een gebroken lijn is voor haar de hand in een hoekje houden. Wat ik heel goed van de instructrices vind, is dat ze haar soms pushen om iets wel te doen. Ze is heel snel van: dat kan ik niet of dat durf ik niet. Voorop rijden in het groepje vond ze bijvoorbeeld heel spannend. Ze was zó bang om verkeerd te rijden. Het gaf zo veel zelfvertrouwen toen Kaya ontdekte dat ze het wél kon. Na anderhalf jaar mocht ze naar de galoples. Dat weigerde ze aanvankelijk, ze vond het doodeng. De instructrice nam haar bij de hand en zei: ‘Jij rijdt zo goed, ik weet zeker dat je het kan. We gaan het gewoon proberen.’ Na een rondje galop had ze de grootste lach op haar gezicht. Ze vond het fantastisch, maar moest echt een drempel over. Door het paardrijden gaat het veel beter op sociaal gebied. Kaya maakt meer contact met leeftijdsgenootjes. Niet alleen op stal, maar ook op school. Eindelijk begint mijn kleine meid zelfverzekerd te worden en durft ze te praten.'


‘Tijdens de eerste les verscheen een enorme glimlach op Jaela's gezicht’

Joey voelt haar perfect aan’

Carla Loos: 'Ik heb mijn dochter weer terug, riep ik al na vijf lessen equitherapie. Michelle van der Voorn (foto) en haar paard Joey hebben ons geweldig geholpen. Al tijdens de eerste sessie verscheen er een stralende lach op het gezicht van mijn dochter Jaela. Die hadden we al tijden niet meer gezien. De volgende ochtend kreeg ik zelfs een knuffel van haar, wat heel zeldzaam is. Voor sommige kinderen is het dagelijks leven al op jonge leeftijd heel pittig en vol uitdagingen. Dat geldt ook voor Jaela. Ze was anderhalf jaar geleden heel depressief. Ze wilde eigenlijk niet meer bij het gezin horen. We probeerden haar bij ons te betrekken, maar daar sloot ze zich voor af. Ze wilde niet meer samen eten en was angstig. Zo durfde ze niet alleen naar boven toe of de hond uit te laten. Jaela had jarenlang problemen op school. Dat begon al vanaf groep drie. Ze kon eigenlijk net niet goed meekomen in het reguliere onderwijs. Ze had moeite met de grote klassen en de drukte. Ook haar dyslexie speelde mee. Zo kwam Jaela in een cirkel terecht waarin de problemen zich opstapelden. Ze liep een leerachterstand op en haar zelfvertrouwen ging achteruit. Anderhalf jaar geleden startte ze op een nieuwe school. Via via hoorde ik toen ook over equitherapie bij Horseback Miracles Nederland. Jaela had nog geen ervaring met paarden, maar was gelijk verliefd op Joey. Hij laat precies zien wat er in haar hoofd omgaat. Als je bijvoorbeeld ziet dat Joey tegendraads wordt, klopt dit precies. Dan hebben we ook zo’n week achter de rug. Is Jaela juist vol energie of vrolijk, dan zie je dat ook terug. Heel bizar eigenlijk. Joey voelt haar perfect aan. Na een les komt de rust weer helemaal terug. Jaela heeft tien sessies gehad. Ze is vrolijker, rustiger en heeft veel meer zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen. Ze is minder boos. Als het even fout gaat, herpakt ze zichzelf sneller. Paarden doen haar echt goed. In de afgelopen periode heeft ze een heel schooljaar ingelopen. Toen ze betere cijfers begon te halen, bedankte ze Joey hiervoor met een TikTok filmpje. Dat vond ik zo mooi, dat zelf ook besefte hoe Joey haar heeft geholpen. Jaela is door Joey en Michelle echt op een leuke en positieve manier uit die negatieve cirkel gekomen. Ze wil binnenkort ook lessen gaan volgen op de manege. Wat mij het meest raakte, is dat Jaela weer bij het gezin wil horen. Ze is weer helemaal terug. Ze toont weer interesse in haar broer, vraagt wat wij gedaan hebben. Ze geeft haar eigen mening en spreekt af met haar vriendinnen. We zijn super trots. Het zijn kleine momenten, maar die maken voor ons een groot verschil.'

‘Jaela is door de lessen op een leuke en positieve manier uit een negatieve cirkel gekomen’


‘Het is bijzonder om te zien hoe een paard op een kind reageert’
‘Aaliyah is door de paarden een compleet ander kind geworden’

‘De paarden gaven Aaliyah veel meer zelfvertrouwen’

Danielle Hassan: 'Mijn dochter Aaliyah zat vroeger veel binnen en trok zich terug op haar kamer. Ze had moeite om met andere kinderen te communiceren. Ze zat niet lekker in haar vel en haar schoolresultaten waren zwaar onder niveau. Eigenlijk moest Aaliyah blijven zitten. Dat was alleen geen optie, want ze was al een keer een jaar langer blijven ‘kleuteren’. Op dat moment gaf Aaliyah zelf ook aan dat ze erg diep zat. Daar schrokken we als ouders heel erg van. Ze ging bijles volgen en startte met Ponypower voor Kids. Dat is een sociale vaardigheidstraining voor kinderen mét paarden. Die lessen volgde ze bij kindercoach Carolien Vlasblom (foto) en haar therapiepaard Feletha. Bij Carolien werkte Aaliyah aan verschillende opdrachten. Zo leerde ze hoe je een boodschap naar buiten brengt, zodat je meer zegt dan alleen ‘ja’ of ‘nee’. Nu kan ze ook een uitleg geven, zodat een ander haar begrijpt. Ze leerde grenzen stellen en duidelijk zijn. Carolien bracht haar ook bij hoe je met paarden moet omgaan; wat de houding van een paard betekent en wat de regels van de kudde zijn. Als kind heb ik zelf ook paardgereden. Ik werd in het weekend om zes uur ’s ochtends wakker en ging naar stal. Dat was mijn leven. Ik dacht dat paardrijden voor Aaliyah ook goed zou zijn. Sinds kort rijdt ze op Manege de Eenhoorn in Blokker. Dat bevalt super. Ze zit echt te glunderen op de pony’s. Aaliyah houdt ook van tutten: lekker vlechten, knuffelen en dat soort dingen. Dat vindt ze soms leuker dan het rijden zelf. Dat is niet erg. De paarden gaven haar veel meer zelfvertrouwen, waardoor ze weer kon groeien. Mensen beseffen vaak niet wat een dier voor je kan betekenen. We leven tegenwoordig zo snel, in een wereld vol tablets en elektronica. Paardrijden brengt je terug naar de natuur. Dieren geven je rust en spiegelen je. Het is heel bijzonder om te zien hoe een paard op de gevoelens van een kind reageert. Aaliyah is door de paarden een compleet ander kind geworden. Ze is zoveel gelukkiger en heeft veel vriendinnen. Op school heeft ze veel stof ingehaald. De juf heeft zelfs haar complimenten gegeven hoe enorm en onverwacht ze is gegroeid. Tegen het einde van vorig schooljaar kregen we de keuze: Aaliyah zou bij haar vriendinnen blijven, in een drukke klas. Of ze kon naar een rustige klas, zonder haar vriendinnen. We besloten toen te kiezen voor haar geluk, want dat heeft ook haar groei bepaald.' <

Young Leaders Program

Paardrijden is niet alleen erg gezond, maar werkt ook positief op de ontwikkeling van kinderen. In het Young Leaders Program van de KNHS leren kinderen tussen de paarden. Dit programma wordt bij maneges en verenigingen in vier niveaus aangeboden voor jeugd tussen de 8 en 25 jaar. Deelnemers leren de taal van het paard, maar verdiepen zich ook in stalmanagement, gezondheid, welzijn, voer, veiligheid, grondwerk en longeren. Ook rondleidingen geven, activiteiten en evenementen organiseren komen aan bod. De KNHS biedt de mogelijkheid om naast het actief bezig zijn op de vereniging of manege kennis en ervaring op te doen op regionale of landelijke evenementen. Op niveau 4 kun je doorstromen in ‘Geef de jeugd een stem!’, een opleidingstraject voor jongeren tussen de 16 en 25 jaar. Daar leren ze alle kneepjes van het vak, met als doel grotere inspraak voor jongeren in de ontwikkeling van de paardensport op lokaal, regionaal en landelijk niveau. Via youngleadersprogram@knhs.nl kunnen maneges en verenigingen zich opgeven.