Kijkje in de keuken

­ORGANISATIE VAN EEN SPRING­WEDSTRIJD

Voor veel ruiters is op concours gaan de normaalste zaak van de wereld. Wat niet iedereen zich realiseert, is dat er al bergen werk verzet zijn voordat de eerste deelnemer aan zijn rit begint. Een kijkje in de keuken van een springwedstrijd bij de Wezepse rijvereniging De Heuvelruiters.

Tekst Steef Roest Beeld Daniëlle Smits

Het onder Zwolle gelegen Wezep ligt voor veel ruiters heel centraal. Met de snelwegen A28 en A50 om de hoek is het voor ruiters uit verschillende hoeken van het land aantrekkelijk om bij rijvereniging De Heuvelruiters te komen starten. Vanuit het dorp Wezep rijden we zo het terrein van de rijvereniging aan de Heidehoeksweg op. Een verzorgde accommodatie, waarvan op het eerste gezicht vooral het grote buitenterrein opvalt. Met 4.200 meter aan eb- en vloedbodem buiten en twee grote binnenhallen met eveneens eb- en vloedbodems is er bij deze Gelderse rijvereniging flink geïnvesteerd in de toekomst.

RUSTIGE WEDSTRIJD In de kantine van de Wezepse rijvereniging vinden we de 30-jarige Tinet Schutte, één van de drijvende krachten achter de organisatie. Voor Tinet is het organiseren van een wedstrijd een routineklus en dat is haar ook aan te zien. "We hebben nu maar 130 starts, dat zijn er normaal op een gemiddelde springwedstrijd zo’n 200 tot 250. Hoe dat kan? Binnen een straal van 30 kilometer zijn er zeven andere concoursen. We zitten hier op de grens van Gelderland en Overijssel, en ook aan de rand van de kring. In onze eigen kring zijn we dit weekend de enige organiserende vereniging. Dat wordt normaal zo goed mogelijk afgestemd, maar nu loopt het anders."

JAARPLANNING "We spreken als bestuur af welke wedstrijden we willen organiseren. In het indoorseizoen hebben we zes springwedstrijden, waarvan twee voor ponyruiters. We hebben ook drie dressuurwedstrijden, waarvan één voor pony’s. Deze aantallen houden we voor het buitenseizoen ook aan. We plannen dat zo dat we niet elk weekend een evenement hebben, zo blijft het voor alle vrijwilligers ook te behappen. We stemmen onze agenda af met de KNHS Regio Gelderland en normaal gesproken zoveel mogelijk met de omliggende verenigingen", legt Tinet uit.

JURYLEDEN EN PACOURBOUWERS Voorafgaand aan een springwedstrijd valt er nogal wat te regelen. "Als je op tijd begint, is het regelen van juryleden en een parcoursbouwer helemaal niet ingewikkeld", vertelt Tinet. Om meteen lachend te vervolgen: "Maar op tijd beginnen is eigenlijk de sleutel voor het organiseren van een wedstrijd. Je hebt te maken met andere mensen, elk met hun eigen agenda’s, sommige juryleden hebben hun agenda al vlot gevuld.

Wij maken in het najaar de outdoorplanning en andersom. Ik e-mail de jury-leden vaak meer dan een half jaar van tevoren over onze wedstrijdplanning. We hebben ook enkele vaste parcoursbouwers die we benaderen, maar die wisselen we wel geregeld af."

STARTLIJSTEN MAKEN Tinet is degene die alles in MijnKNHS voorbereidt zodat de ruiters zich kunnen inschrijven. "Ik heb het liefst dat zoveel mogelijk deelnemers zich aanmelden via MijnKNHS, dat is voor ons als wedstrijdorganisatie toch het makkelijkste. De startlijst maak ik een week van tevoren.

Op tijd beginnen is de sleutel voor het organiseren van een wedstrijd

De wedstrijddag valt of staat met een goede startlijst

Het secretariaat, dat wordt bemand door Tinet Schutte, is het centrale punt van de dag.

VERNIEUWING VAN DE WEDSTRIJDSPORT SPRINGEN Er gaat de komende tijd flink wat veranderen binnen de springsport. Op 1 april 2022 worden veel nieuwe wijzigingen in het Wedstrijdreglement springen doorgevoerd. Door de wijzigingen wordt het deelnemen aan springwedstrijden vooral makkelijker en flexibeler, met een passend aanbod voor iedere wedstrijdruiter en voor elk niveau. Een belangrijke aanpassing is de naamgeving van de klassen. Al jaren zijn we bekend met de klassenaanduidingen Impuls, BB, B (beginners), L (licht), M (midden), Z (zwaar), ZZ (zeer zwaar), 1.40m en 1.50m. Vanaf 1 april 2022 wordt dit aangepast naar de (maximale) hoogte van de klasse. De huidige L-klasse gaat dus bijvoorbeeld de 1.10-klasse heten en de ZZ-klasse wordt de 1.35-klasse. Daarnaast worden een aantal nieuwe klassen toegevoegd aan de reeds bestaande klassen. Vanaf 1 april zal ook het 1.45 een nieuwe klasse zijn. Ook wordt de instap naar de springsport verlaagd, door zowel bij de paarden als de pony’s extra klassen vanaf 0.30cm op te nemen (dus ook 0.40, 0.50 etc.). Verder zullen in het nieuwe springreglement de tussenhoogtes 1.05, 1.15 en 1.25 worden toegevoegd. Dit zijn nadrukkelijk geen klassen (je kunt er bijvoorbeeld niet naartoe promoveren), maar rubrieken op deze hoogtes bieden ruiters en paarden de kans om kennis te maken met een net iets hoger parcours, zodat de overstap naar de volgende klasse eenvoudiger wordt. Door de uitbreiding van beschikbare klassen en hoogtes is ook de tabel voor de minimale leeftijd waarop paarden en pony’s mogen deelnemen aan wedstrijden aangepast. Daarnaast worden de parcoursen voor bepaalde hoogtes vereenvoudigd en wordt er gestart met een pilot maandabonnement voor springruiters.

Een compleet overzicht van alle reglementswijzigingen in het springen, die ingaan per 1 april 2022, is hier te vinden. En voor de meest gestelde vragen kun je hier terecht.

Dat is een kwestie van alle inschrijvingen verwerken in Concours 3.5, het softwareprogramma waarmee we werken. Voor mij is het maken van de startlijst een routineklus, daar ben ik ongeveer twee tot drie uur mee bezig." "De wedstrijddag valt of staat met een goede startlijst. Ik plaats eerst de ruiters die meerdere paarden in één klasse rijden op de lijst. Met springen houd ik zo’n vijftien of zestien combinaties ertussen, die ruimte gebruik ik voor de ruiters die maar één paard starten. Tegenwoordig moet ik ook rekening houden met het flexibel springen. Er zijn veel ruiters die een BB- en een B-parcours springen, of zowel B als L. Dat mag tegenwoordig. Die ruiters krijgen een plek aan het einde van de ene rubriek en aan het begin van de andere rubriek." "Of ik veel verzoekjes voor wijzigingen krijg? Daarin verschillen spring- en dressuurruiters enorm. Dressuurruiters hebben ook wensen, maar die geven dat van tevoren door. Springruiters hopen op de dag zelf nog van alles aan te kunnen passen. Dan kan ik niet zoveel meer. Ik probeer de ruiters daarin op te voeden."

We reiken goed prijzengeld uit zodat ruiters graag blijven komen

PARCOURS BOUWEN Binnen de vereniging is Albert van der Werfhorst aangewezen als de persoon die zich bezighoudt met allerhande facilitaire zaken. De uit Hattemerbroek afkomstige ‘Appie’ heeft zijn eigen bouwploeg die hem helpt met het opbouwen van de parcoursen. "Dat gebeurt de avond van tevoren samen met de parcoursbouwer. Gedurende de wedstrijddag heb ik in de ochtend en in de middag twee parcourshulpen in de baan en na afloop ruimen we met zijn allen de boel op. Ik stop zo’n vijftien tot twintig uur per week in deze vereniging. Op wedstrijddagen ben ik er als eerste om alles klaar te zetten, dan zet ik bijvoorbeeld de muziek aan. De bakken zijn al eerder in de week gesleept. ’s Avonds ben ik degene die de lichten uitdoet", vertelt Van der Werfhorst.

SECRETARIAAT Het secretariaat is het centrale punt van de wedstrijddag. Hier melden zich niet alleen deelnemers aan, ook de juryleden, ringmeester, parcoursbouwer en de overige vrijwilligers melden zich eerst bij het secretariaat. Tinet: "Onze rijvereniging heeft een vast clubje vrijwilligers, iedereen heeft zijn eigen taken. Het zijn vaak de dressuurdames die willen omroepen.

Als ringmeester hebben we iemand van buiten de vereniging die de klus graag op zich neemt. Dan hebben we hulp nodig bij het secretariaat. Iemand moet de inschrijfgelden innen, bijhouden welke ruiters zich aanmelden en de vrijwilligers coördineren. In de jurykamer wordt het klassement opgemaakt, dat wordt vervolgens in Concours 3.5 verwerkt, waarna de deelnemers de prijzen bij het secretariaat kunnen afhalen."

JE MANNETJE STAAN "Het verloop van de wedstrijd is sterk afhankelijk van een goede ringmeester", vervolgt Tinet. "Ik zorg dat er een startlijst is die zo functioneert dat iedereen ruim de tijd heeft. Daarna is het de taak van de ringmeester om iedereen op tijd in de wedstrijdbaan te krijgen. Een paar combinaties van tevoren krijgen de ruiters een seintje dat ze zich gereed moeten houden. Als de ene combinatie klaar is, komt de volgende weer de ring in stappen. Twee combinaties tegelijk in de baan zorgt voor de optimale doorstroming. Ringmeesteren is een klus waarbij je je mannetje moet staan, want ruiters en grooms hebben het vlot door als je niet sterk in je schoenen staat."